Tarcie
jest czasem pożyteczne, ale często też bywa bardzo szkodliwe.
Dzięki tarciu możemy zahamować samochód, możemy chodzić,
trzymać różne przedmioty. Niestety tarcie obniża sprawność
maszyn. Zmniejszanie tarcia osiąga się przez usuwanie
zanieczyszczeń z trących powierzchni, zamianę ruchu poślizgowego
na toczenie (łożyska kulkowe), stosowanie smarów itp. W
wielu ośrodkach prowadzone są bardzo intensywne badania nad
mechanizmem tarcia, ze względu na duże znaczenie sposobów
zmniejszania tej siły we współczesnym.
Smarowanie
jest podstawowym sposobem likwidowania tarcia. Polega na
doprowadzeniu smaru stałego (plastycznego), ciekłego (oleju), ciała
stałego (np. dwusiarczek molibdenu, grafit) bądź gazowego w
miejsce styku współpracujących części maszyn lub urządzeń.
Przy konstrukcji poszczególnych węzłów tarcia, należy
przewidzieć odpowiednie smarowanie, gdyż ma ono decydujący wpływ
na zużycie cierne a tym samym ich niezawodność i trwałość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz