Opona
jest zewnętrzną częścią koła o przekroju otwartym. Nakłada się
ją na felgę lub obręcz i wypełniana powietrzem (lub innym gazem)
pod ciśnieniem. Opona jest elementem pojazdu kontaktującym się z
podłożem, zapewnia przenoszenie ciężaru pojazdu, sił napędu,
hamowania i skrętu, a także podstawową amortyzację w czasie
jazdy. Opony dzielimy na letnie i zimowe, oznaczane często M+S czyli
błotno-śniegowe (z ang.: mud & snow). Różnią
się one między sobą budową bieżnika i miękkością mieszanki
gumowej. Istnieją także opony o pośrednich własciwościach zwane
potocznie całorocznymi. Letnie opony wykonane są z twardej
mieszanki, co uodparnia je przed działaniem temperatury. Odpowiednia
twardość opony zapewnia komfort i bezpieczeństwo jazdy na
rozgrzanej jezdni. W zimie natomiast, gdy temperatury znacznie
spadają poniżej 00 C miękka mieszanka zapewnia większą
elastyczność i „pasowność” opony do jezdni. Zwiększa się
tarcie, które konieczne jest do bezpiecznego poruszania się
po gładkiej nawierzchni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz